Załatwianie spraw

 

Nazwa

Zespół ds. Pieczy Zastępczej

Kierownik Zespołu
Kontakt tel. 87 643 20 71 wew. 24, pokój 12, I piętro
Opis

zapewnienie dzieciom rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej,

organizowanie wsparcia rodzinom zastępczym, prowadzącym rodzinne domy dziecka, rodzinom pomocowym, osobom usamodzielnianym, 

zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną,

pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia,

pomoc uchodźcom,

pomoc osobom i rodzinom w kryzysie,

realizacja Programu korekcyjno-edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej
Kontakt tel. 87 643 20 71 wew. 27, pokój 3, parter
Opis

udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej,

współpraca z asystentem rodziny, rodziną zastępczą, prowadzącym rodzinny dom dziecka, pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu,

zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej,

zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną,

udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej.

Radca Prawny
Godziny przyjęć poniedziałek, środa  w godz. 12.00 - 15.00, pokój 3, parter (po wcześniejszym umówieniu telefonicznym).
Opis Udzielanie nieodpłatnych porad prawnych mieszkańcom Powiatu Augustowskiego.
Psycholog
Godziny przyjęć wtorek, środa w godz. 16.00 - 18.00, pokój 3, parter.
Opis Udzielanie nieodpłatnego wsparcia psychologicznego mieszkańcom Powiatu Augustowskiego. Na spotkanie z psychologiem należy umówić się telefonicznie (tel. 87 643 20 71).
Nazwa

Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej

Kierownik Zespołu
Kontakt tel. 87 643 20 71 wew. 27. pokój 3A, parter

Informator o instytucjach rządowych i samorządowych, podmiotach oraz organizacjach pozarządowych, które realizują oferty dla osób stosujących przemoc w rodzinie, a w szczególności realizujących programy korekcyjno-edukacyjne

Nazwa i adres podmiotu:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie, ul. Młyńska 52, 16-300 Augustów.

Realizowana oferta dla osób stosujących przemoc w rodzinie:

  • realizacja programu korekcyjno-edukacyjnego dla sprawców przemocy w rodzinie,
  • poradnictwo prawne,
  • poradnictwo psychologiczne.

Program korekcyjno-edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie informuje, że prowadzi nabór uczestników do Programu korekcyjno-edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

Cel programu
Wprowadzenie zmian w postawach i zachowaniach osób stosujących przemoc w rodzinie, w kierunku zmniejszenia ryzyka dalszego występowania przemocy, zwiększenia poziomu samokontroli oraz rozwijania zdolności konstruktywnego współżycia w rodzinie.

Adresaci programu
  • osoby skazane za czyny związane ze stosowaniem przemocy w rodzinie, wobec których sąd warunkowo zawiesił wykonanie kary, zobowiązując je do uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno- edukacyjnych,
  • osoby stosujące przemoc w rodzinie, które uczestniczą w terapii leczenia uzależnienia od alkoholu lub narkotyków, lub innych środków odurzających, substancji psychotropowych albo środków zastępczych, dla których oddziaływania korekcyjno-edukacyjne mogą stanowić uzupełnienie podstawowej terapii,
  • osoby, które w wyniku innych okoliczności zgłoszą się do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym (zgłoszą się same lub zostaną skierowanie przez różne służby i instytucje, takie jak: Ośrodki Pomocy Społecznej, Policję, placówki odwykowe, placówki ochrony zdrowia, zespoły kuratorskie, organizacje pozarządowe, pojedynczo bądź jako zespół interdyscyplinarny lub grupę roboczą).

Warunkiem przyjęcia do programu jest podpisanie przez uczestnika kontraktu zawierającego reguły udziału w programie.

Treści programowe
Program ma charakter korekcyjno-edukacyjny. W części edukacyjnej koncentruje się na przekazaniu wiedzy na temat kulturowo-obyczajowych zjawisk wspierających i przeciwstawiających się przemocy oraz konfrontowaniu się ze stereotypami promującymi przemoc oraz promocji idei wspierających godności osoby i równość płci, a także odpowiedzialność za własne decyzje, część korekcyjna ukierunkowana jest na zdobycie umiejętności niestosowania przemocy, trening umiejętności społecznych oraz naukę konstruktywnego rozwiązywania sporów i korzystania ze wsparcie społecznego.
 
Realizacja programu w 2018 r. rozpocznie się z chwilą zrekrutowania grupy docelowej (min. 5 osób).
 
Miejsce spotkań
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie ul. Młyńska 52, 16-300 Augustów lub wynajęta przez PCPR sala szkoleniowa na terenie miasta Augustów. Osoby, które złożą deklarację powiadomione zostaną o terminie spotkania organizacyjnego, terminy kolejnych spotkań ustalone zostaną przez prowadzących w uzgodnieniu z uczestnikami.

Udział w programie jest bezpłatny.

Więcej informacji:  Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie, ul. Młyńska 52, 16-300 Augustów, tel: 87 643 20 71, pokój nr 12.

Instytucje i organizacje realizujące zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy zapraszamy do współpracy, a zainteresowanych do kontaktu i udziału  w programie.

Informacja dla osób doświadczających przemocy:

Jeśli zdarza się, ze ktoś bliski:
  • traktuje Cię w sposób, który Cię rani?
  • popycha Cię, policzkuje, uderza, szarpie?
  • obrzuca Cię obelgami, wyzwiskami?
  • mówi ci, że jesteś głupia, że do niczego się nie nadajesz?
  • zmusza Cię do robienia rzeczy, które Cię poniżają?
  • dusi, kopie, obezwładnia, wykręca ręce?
  • grozi Ci, że cię zabije lub dotkliwie zrani?
  • obwinia Cię za swoje agresywne zachowanie, mówi Ci, że wszystkiemu Ty jesteś winna?
  • zmusza Cię do pożycia seksualnego?
  • zmusza Cię do uprawiania praktyk seksualnych, które Ci się nie podobają?
  • straszy Cię, że pobije twoich przyjaciół, jeśli będą próbowali Ci pomóc?
  • grozi, że zabierze Ci wszystko (dzieci, pieniądze, dom), jeśli nie będziesz mu posłuszna?
  • przeprasza Cię, rozpieszcza prezentami po tym, jak Cię pobił?
  • pobił Cię tak dotkliwie, że wymagałaś pomocy lekarskiej lub leczenia szpitalnego?
  • sprawia, że czujesz się zagrożona w swoim domu?
istnieje duże prawdopodobieństwo, że doznajesz przemocy w rodzinie. 
Musisz wiedzieć, że:
  • nic nie usprawiedliwia przemocy,
  • przemoc domowa jest przestępstwem,
  • przemoc domowa to zachowanie wyuczone, którego można się oduczyć,
  • nigdy nie jest zapóźno, by powiedzieć przemocy nie,
  • przemoc nie skończy się sama z siebie,
  • pierwszym krokiem do jej przerwania jest przełamanie milczenia.
Gdzie szukać pomocy?
Prawny obowiązek pomocy w zatrzymaniu przemocy w rodzinie mają:
  • Sąd Rodzinny /jeśli przemoc dotyczy dziecka/,
  • Policja,
  • Prokuratura,
  • Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej (GOPS),
  • Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (GKRPA) /jeśli przemoc związana jest z problemem alkoholowym/.

Z pomocą tych instytucji możesz złożyć zawiadomienie o przestępstwie lub zażądać założenia Niebieskiej karty chroniącej przed przemocą.

Niebieska karta została opracowana przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i ma na celu:

  • zwiększenie bezpieczeństwa ofiar przemocy domowej
  • rozwijanie ich zdolności samoobrony przed przemocą
  • tworzenie lokalnych koalicji na rzecz przeciwdziałania przemocy

Niebieska Karta jest dokumentem służbowym wypełnianym przez funkcjonariusza policji i pracownika socjalnego w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia przemocy w rodzinie (Niebieska Karta w pomocy społecznej stanowi załącznik do wywiadu środowiskowego).

Niebieska Karta służy:
  • dokumentowaniu faktów związanych z przemocą w danej rodzinie,
  • ocenie zagrożenia dalszą przemocą,
  • przygotowaniu skutecznego planu pomocy osobie poszkodowanej,
  • jako dowód w sprawach sądowych,
  • usprawnianiu procedur działania w sprawach dotyczących przemocy,
  • poszerzaniu wiedzy dotyczącej zjawiska przemocy.

Sposób przeprowadzania interwencji w sytuacji przemocy w rodzinie w Policji reguluje aktualnie zarządzenie Komendanta Głównego Policji z dnia 18 lutego 2008 r.

Procedura Niebieska Karta nakłada na instytucje obowiązki i zobowiązuje do określonego sposobu postępowania wobec sytuacji przemocy. Przede wszystkim obliguje do monitorowania środowisk, w których występuje przemoc oraz podejmowania działań zmierzających do poprawy sytuacji rodzin - w ramach własnych kompetencji. Realizacja procedury wymaga od instytucji pomagających wzajemnej współpracy w celu udzielenia kompleksowej pomocy rodzinie oraz do wykorzystania zasobów środowiska lokalnego.

Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie współpracuje z Policją i Gminnymi Ośrodkami Społecznymi w ramach realizacji procedury Niebieskiej Karty wizytując rodziny oraz udzielając pomocy specjalistycznej w ramach działania Ośrodka Interwencji Kryzysowej.    

Polska karta w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie
  1. Każdy człowiek ma prawo do życia w środowisku rodzinnym wolnym od przemocy, która jest naruszeniem praw i dóbr osobistych.
  2. Człowiek doświadczający przemocy nie może być za nią obwiniany.
  3. Dzieci i młodzież mają prawo do wzrastania w bezpiecznym środowisku wolnym od przemocy, a obowiązkiem dorosłych jest im to zapewnić.
  4. Każdy człowiek doświadczający przemocy ma prawo do pomocy prawnej, socjalnej, psychologicznej i medycznej bez naruszania godności osobistej.
  5. Każdy człowiek ma prawo do wiedzy potrzebnej do radzenia sobie z przemocą w rodzinie.
  6. Każdy człowiek ma prawo do przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
  7. Każdy człowiek ma obowiązek udzielania pomocy ofiarom przemocy w rodzinie.
Definicja przemocy
Jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób, w szczególności narażające je na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą (art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku w o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).
Rodzaje przemocy:
Przemoc fizyczna
Każde zachowanie skierowane przeciwko ciału ofiary mogące prowadzić do bólu oraz fizycznych obrażeń (m.in. popychanie, odpychanie, obezwładnianie, przytrzymywanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką i pięściami, bicie przedmiotami, parzenie, polewanie substancjami żrącymi, użycie broni, porzucenie w niebezpiecznej okolicy, nie udzielenie koniecznej pomocy).
Przemoc psychiczna
Agresywne zachowania, które mają charakter poniżający lub budzący poczucie zagrożenia i wywołują emocjonalne cierpienie lub ból (m.in. wyśmiewanie, wyzywanie, stała krytyka, kontrolowanie ograniczanie kontaktów z innymi osobami, domaganie się posłuszeństwa, zawstydzanie, oskarżanie, stosowanie gróźb, szantażowanie).
Przemoc seksualna
Wymuszanie współżycia seksualnego lub nieakceptowanych pieszczot i praktyk seksualnych.
Przemoc ekonomiczna
Uniemożliwianie dostępu do rodzinnych środków finansowych i możliwości ich pozyskiwania (np. odbieranie zarobionych pieniędzy, uniemożliwianie podjęcia pracy zarobkowej, niezaspokajanie podstawowych, materialnych potrzeb rodziny).

Przemocą jest także zaniedbywanie i niezaspokajanie podstawowych potrzeb członka rodziny, które prowadzi do jego cierpienia.

Skutki przemocy
Długotrwałe trwanie w przemocy prowadzi do zaburzeń charakterystycznych dla osób przeżywających ekstremalne, traumatyczne doświadczenia. Osoby przystosowują się powoli do roli ofiary i przestają się bronić. Konieczna jest wtedy pomoc z zewnątrz!
Dzieci wzrastające w domu przepełnionym przemocą są jej często zapomnianymi ofiarami. Doznają przemocy nie tylko wtedy, gdy są bezpośrednio maltretowane lub zaniedbywane przez rodziców lub opiekunów. Cierpią także wtedy, gdy są świadkami przemocy dorosłych.

Przemoc domowa wyrządza dzieciom wiele poważnych szkód zarówno fizycznych, jak i psychicznych, których skutki są odczuwalne również w życiu dorosłym.

Jeśli jesteś świadkiem przemocy domowej pamiętaj że:
Twoim moralnym i prawnym obowiązkiem jest zareagowanie i zgłoszenie tego faktu odpowiednim instytucjom.

Od Twojej reakcji może zależeć czyjeś zdrowie, a nawet życie!

Skorzystanie z pomocy terapeutycznej osób doświadczających przemocy oraz uczestnictwo w programie korekcyjno-edukacyjnym oduczania przemocy domowej osób stosujących przemoc daje szansę na powrót do godnego życia.                                                                          

Nazwa

Zespół ds. Realizacji Świadczeń

Kierownik Zespołu
Kontakt tel. 87 643 20 71 wew. 24, pokój 12, I piętro
Opis

ustalanie kosztów pobytu w pieczy zastępczej cudzoziemców,

ustalanie wysokości świadczeń związanych z pieczą zastępczą,

przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym m.in. domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,

umieszczanie skierowanych osób w domach pomocy społecznej i ustalanie odpłatności za pobyt w dps,

umieszczanie dzieci w całodobowych placówkach opiekuńczo-wychowawczych,

ustalanie odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej oraz domach pomocy społecznej,

świadczenie pracy socjalnej,

przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji o powstaniu zaległości z tytułu nieponoszenia przez rodziców opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,

przygotowywanie porozumień dotyczących zwrotu kosztów utrzymania dzieci z innego powiatu a przebywających na terenie Powiatu Augustowskiego w rodzinach zastępczych i rodzinnym domu dziecka oraz dzieci z Powiatu Augustowskiego przebywających w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych funkcjonujących na terenie innych powiatów.

Nazwa

Zespół ds. Pomocy Osobom Niepełnosprawnym

Kierownik Zespołu
Kontakt tel. 87 643 20 71 wew. 25, pokój 4, parter
Opis

Likwidacja barier architektonicznych

O dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, które mają trudności w poruszaniu się, są właścicielami nieruchomości lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości albo posiadają zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego, w którym stale zamieszkują.

Do likwidacji barier architektonicznych można zaliczyć np.: przystosowanie łazienki do potrzeb osób niepełnosprawnych, zakup i montaż windy, platformy pionowej,  przystosowanie łazienki, likwidacja progów, wykonanie podjazdu, wyrównanie podłoża i położenie posadzki antypoślizgowej lub paneli lub wykładziny, poszerzenie otworów drzwiowych do szerokości 90 cm wraz z zakupem, montażem drzwi i ościeżnicy, zakup i montaż podnośników sufitowych, itp.

Wysokość dofinansowania likwidacji w/w barier wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż wysokość 15-krotnego przeciętnego wynagrodzenia.

Procedura uzyskania dofinansowania:

  • złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami,
  • analiza formalna i merytoryczna wniosku,
  • wizja lokalna w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej przeprowadzona przez pracowników PCPR,
  • informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku wraz z określeniem dodatkowej dokumentacji niezbędnej do podjęcia decyzji o wysokości dofinansowania,
  • analiza merytoryczna PCPR dostarczonej dokumentacji,
  • informacja o wysokości przyznanego dofinansowania,
  • podpisanie umowy,
  • realizacja przedsięwzięcia, 
  • zgłoszenie zakończenia prac,
  • dostarczenie do PCPR dokumentów rozliczeniowych,
  • wizja lokalna wykonanego przedsięwzięcia,
  • wypłata należnego dofinansowania
  • informacja do osoby niepełnosprawnej o rozliczeniu umowy.

Dofinansowanie nie obejmuje kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy.

Druki wniosków dostępne w zakładce Formularze do pobrania.

Likwidacja barier w komunikowaniu się i technicznych

Bariery w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji.
Do likwidacji barier w komunikowaniu można zaliczyć np.: zakup radiomagnetofonów, powiększalników, lup, monookularów, telefonów komórkowych z programem udźwiękawiającym wyłącznie dla osób niewidomych i niedowidzących, telefonów głośnomówiących, dyktafonów, faksu, komputera wraz z podłączeniem do sieci internetowej.

Bariery techniczne to bariery utrudniające lub uniemożliwiające osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie społeczne. Likwidacja bariery ma na celu usprawnienie codzinnego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej.
Do likwidacji barier technicznych można zaliczyć np.: zakup uchwytów, siedziska prysznicowego, łóżka ortopedycznego, podnośnika wannowego, podnośnika transportowego, zakup schodołaza, zakup nasadki toaletowej, wózka toaletowego, zakup i montaż mebli kuchennych dostosowanych dla potrzeb osób poruszających się wyłącznie na wózkach inwalidzkich, szyn najazdowych, zakup i montaż poręczy w ciągach komunikacyjnych.

O dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności, potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim właściwego lekarza specjalisty, bądź innego specjalisty, np. logopedy, psychologa.

Maksymalna wysokość dofinansowania może wynieść do 95% kosztów przedsięwzięcia.

Procedura uzyskania dofinansowania:
Złożenie wniosku o przyznanie dofinansowania wraz z wymaganymi załącznikami:

  • zaświadczenie lekarskie uzasadniające potrzebę likwidacji barier,
  • potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
  • potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię dowodu osobistego,
  • oświadczenie o dochodach,
  • faktura pro forma lub kosztorys na wnioskowany sprzęt.

Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu 3 lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków PFRON.

Druki wniosków dostępne w zakładce Formularze do pobrania.

Turnusy rehabilitacyjne

Turnusy rehabilitacyjne stanowią aktywną formę rehabilitacji połączoną z elementami wypoczynku, mającą na celu ogólną poprawę psychofizycznej sprawności oraz rozwijanie umiejętności społecznych uczestników, między innymi poprzez nawiązywanie i rozwijanie kontaktów społecznych, realizację i rozwijanie zainteresowań, a także przez udział w innych zajęciach przewidzianych programem turnusu.

Uprawnionymi do korzystania z dofinansowania do turnusów są osoby niepełnosprawne tj.:

  • dzieci do 16 roku życia, które legitymują się orzeczeniem o niepełnosprawności,
  • osoby powyżej 16-go roku życia posiadające aktualne orzeczenie o niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym wydane przed dniem 1 stycznia 1998 roku bądź orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub niezdolności do pracy.

Z dofinansowania można skorzystać raz w roku kalendarzowym. Kryterium dochodowe na osobę w rodzinie wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia w danym kwartale, a na osobę w samotną 65% przeciętnego wynagrodzenia.

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 230, poz. 1694) wysokość dofinansowania ustala się w kwocie:

  • 30 % przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, dla osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, osoby niepełnosprawnej w wieku do 16. roku życia oraz osoby niepełnosprawnej w wieku od 16 do 24 lat uczącej się i niepracującej bez względu na stopień niepełnosprawności,
  • 27 % dla osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,
  • 25 % dla osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności,
  • 20 % dla opiekuna osoby niepełnosprawnej oraz dla osoby niepełnosprawnej zatrudnionej w zakładzie pracy chronionej, niezależnie od posiadanego stopnia niepełnosprawności.

 Druki wniosków dostępne w zakładce Formularze do pobrania.

Przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze

Wysokość dofinansowania zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze wynosi do:

  • 100% udziału własnego osoby niepełnosprawnej w limicie ceny ustalonym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli taki udział jest wymagany,
  • 150% sumy kwoty limitu wyznaczonego przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz wymaganego udziału własnego osoby niepełnosprawnej w zakupie przedmiotów i środków, jeżeli cena jest wyższa niż ustalony limit.

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
  • kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności,
  • udokumentowanie dochodów netto za kwartał kalendarzowy poprzedzający miesiąc złożenia wniosku,
  • kserokopię zlecenia lekarskiego na zaopatrzenie w sprzęt, o którego dofinansowanie ubiega się wnioskodawca,
  • fakturę zakupu lub inny dokument poświadczający zakup, określające kwotę opłaconą w ramach ubezpieczenia zdrowotnego oraz kwotę udziału własnego,
  • nr konta bankowego (w przypadku zwrotu za zakupiony sprzęt na konto wnioskodawcy),
  • inne dokumenty wymagane do wniosku.

Wnioski rozpatrywane są na bieżąco przez cały rok do wyczerpania środków przewidzianych na ten cel, po przekazaniu środków finansowych z PFRON. Aby skorzystać z pomocy w zakresie dofinansowania do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, średni miesięczny dochód netto wnioskodawcy nie może przekroczyć:
- 50% przeciętego wynagrodzenia w przeliczeniu na jednego członka wspólnego gospodarstwa domowego,
- 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osób samotnych.

W przypadku dofinansowania zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze dopuszcza się możliwość zwrotu kosztów już poniesionych w wyniku zakupu w/w przedmiotów.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie dofinansowuje zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze wymienione w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (Dz. U. poz. 1061).

Druki wniosków dostępne w zakładce Formularze do pobrania.

Sprzęt rehabilitacyjny

Sprzęt rehabilitacyjny to sprzęt służący rehabilitacji w warunkach domowych zgodnie z zaleceniami lekarza.

Wysokość dofinansowania zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny wynosi do 80% kosztów tego sprzętu, nie więcej jednak niż do wysokości pięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.

Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny następuje na wniosek osoby niepełnosprawnej. Do wniosku należy dołączyć:

  • kopię orzeczenia o niepełnosprawności,
  • aktualne zalecenie lekarza specjalisty potwierdzające potrzebę prowadzenia rehabilitacji w warunkach domowych przy użyciu wnioskowanego sprzętu,
  • udokumentowanie dochodów netto wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z wnioskodawcą za kwartał kalendarzowy poprzedzający miesiąc złożenia wniosku,
  • fakturę pro-forma lub inny dokument potwierdzający koszt realizacji zadania,
  • pełnomocnictwo (w przypadku gdy wniosek w imieniu osoby niepełnosprawnej składa przedstawiciel ustawowy, prawny opiekun ustanowiony postanowieniem sądu lub pełnomocnik),
  • inne dokumenty wymagane do wniosku.

Wnioski o dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny są przyjmowane przez cały rok, a decyzje o przyznaniu dofinansowania podejmowane są w kolejności napływania kompletnych wniosków do wyczerpania środków finansowych PFRON na dany rok kalendarzowy.
Wnioskodawca, któremu nie zostało przyznane dofinansowanie do zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny z powodu braku środków finansowych PFRON w roku rozpatrywania wniosku, może ubiegać się o dofinansowanie w następnym roku aktualizując złożony wniosek.
Po przyznaniu dofinansowania z wnioskodawcą zawierana jest umowa, określającą w szczególności:

  • kwotę dofinansowania i jej przeznaczenie,
  • sposób przekazania dofinansowania,
  • termin i sposób rozliczenia dofinansowania.

Dofinansowaniem może być objęty wyłącznie zakup sprzętu rehabilitacyjnego dokonany po zawarciu umowy z osobą niepełnosprawną.

Druki wniosków dostępne w zakładce Formularze do pobrania.

Sport, kultura, rekreacja i turystyka

Wnioski o dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych składa się w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego realizację zadania. Wysokość dofinansowania organizacji sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych wynosi nie więcej niż 60% kosztów przedsięwzięcia.

Organizacja:

  • kultury - należy rozumieć działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu  i ochronie dziedzictwa kultury. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
  • turystyki - w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1553 z późn. zm.) - w zakres tego pojęcia wchodzą:
    • impreza turystyczna - co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu,
    • wycieczka - rodzaj imprezy turystycznej, której program obejmuje zmianę miejsca pobytu jej uczestników.

Organizacja chcąc uzyskać dofinansowanie musi złożyć do PCPR wniosek wraz z niżej wymienionymi dokumentami:

  • aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego,
  • statut,
  • sposób reprezentacji/pełnomocnictwo (wymagane tylko w przypadku gdy upoważnienie do reprezentacji wnioskodawcy w sprawie nie wynika z odpisu Krajowego Rejestru Sądowego),
  • dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku,
  • nazwa, miejsce, szczegółowy przebieg imprezy - program merytorycznyny,
  • kosztorys wydatków związanych z realizacją zadania - załącznik do wniosku,
  • dokumenty świadczące o zapewnieniu odpowiednich do potrzeb osób niepełnosprawnych warunków technicznych i lokalowych do realizacji zadania,
  • udokumentowanie posiadania środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze środków PFRON.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U z 2016r. poz. 1829 z późn. zm.) powinien dołączyć:

  • zaświadczenie o pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenie o nieskorzystaniu z pomocy de minimis w tym okresie,
  • informacje o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz na dany projekt inwestycyjny, z którym jest związana pomoc de minimis.

W przypadku gdy wnioskodawca jest pracodawcą prowadzącym zakład pracy chronionej:

  • potwierdzona kopia decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej,
  • informacja o wysokości oraz sposobie wykorzystania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych za okres trzech miesięcy przed datą złożenia wniosku,
  • informacje o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz na dany projekt inwestycyjny, z którym jest związana pomoc de minimis.

Druki wniosków dostępne w zakładce Formularze do pobrania.

Pilotażowy program "Aktywny samorząd"

Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyjął dokument pn. Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu "Aktywny samorząd" w 2022r.

STRUKTURA PROGRAMU

Moduły, obszary i zadania programu, które będą realizowane w 2019 roku:

Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:

Obszar A – likwidacja bariery transportowej:

  • Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu,
  • Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy,
  • Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy,
  • Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu,

Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:

  • Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
  • Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
  • Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
  • Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
  • Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu,

Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:

  • Zadanie 1 - pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  • Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  • Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
  • Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
  • Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego,

Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką),

Moduł II - pomoc w uzyskiwaniu wykształcenia na poziomie wyższym poprzez dofinansowanie kosztów edukacji:

  • w szkole policealnej,
  • w kolegium,
  • w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu),a także kosztów przewodu doktorskiego, otwartego poza studiami doktoranckimi.

ADRESACI PROGRAMU:

Warunki uczestnictwa osoby niepełnosprawnej w programie w MODULE I:

Obszar A:

Zadanie 1:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności,
  • wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  • dysfunkcja narządu ruchu,

Zadanie 2:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • wiek aktywności zawodowej,
  • dysfunkcja narządu ruchu,

Zadanie 3:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • wiek aktywności zawodowej,
  • dysfunkcja narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego,

Zadanie 4:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  • dysfunkcja narządu słuchu;

Obszar B:

Zadanie 1:

  • znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności,
  • wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  • dysfunkcja obu kończyn górnych lub narządu wzroku,

Zadanie 2:

  • pomoc udzielona w ramach Obszaru B,

Zadanie 3:

  • umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • dysfunkcja narządu wzroku,
  • wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,

Zadanie 4:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dysfunkcja narządu słuchu,
  • trudności w komunikowaniu się za pomocą mowy,
  • wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,

Zadanie 5:

  • pomoc udzielona w Zadaniu: 1, 3 lub 4,
  • znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności;

Obszar C:

Zadanie 1:

  • znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności i dysfunkcja uniemożliwiająca samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,

 Zadanie 2:

  • znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności,

Zadanie 3 i 4:

  • stopień niepełnosprawności,
  • wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  • potwierdzona opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
  • potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie,

Zadanie 5:

  • znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności,
  • wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  • dysfunkcja narządu ruchu powodująca problemy w samodzielnym przemieszczaniu się,
  • zgoda lekarza specjalisty na użytkowanie skutera o napędzie elektrycznym lub wózka ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym;

Obszar D:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • aktywność zawodowa,
  • pełnienie roli przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego dziecka.

Warunki uczestnictwa osoby niepełnosprawnej w programie w MODULE II:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności;
  • nauka w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium lub przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.

Warunki wykluczające uczestnictwo w programie:

  • w modułach I i II – wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu;
  • w module II – przerwa w nauce.

Częstotliwość udzielania pomocy w ramach Modułu I:

  • Obszar A i Obszar C – Zadania: 1 i 3 oraz 5 - ponowna pomoc może być udzielona po upływie 3 lat, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy;
  • Obszar C – Zadania 2 i 4 oraz Obszar B Zadanie 5 – ponowna pomoc może być udzielona po zakończeniu okresu gwarancji na przedmiot/usługę wcześniej dofinansowaną;
  • Obszar B, z wyłączeniem Zadania 5 – ponowna pomoc może być udzielona po upływie 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie może podjąć decyzję o przyznaniu dofinansowania z pominięciem okresów, o których mowa powyżej, wobec wnioskodawców, którzy wskutek:

  • pogorszenia stanu zdrowia lub zmian w stanie fizycznym, nie mogą korzystać z posiadanego, uprzednio dofinansowanego ze środków PFRON przedmiotu dofinansowania;
  • zdarzeń losowych utracili przedmiot dofinansowania ze środków PFRON albo uległ on zniszczeniu w stopniu uniemożliwiającym użytkowanie i naprawę.

MAKSYMALNA KWOTA DOFINANSOWANIA:

MODUŁ I:

Obszar A:

w Zadaniu 1 – 10.000 zł, w przypadku zakupu siedziska/fotelika- 6.000zł.

w Zadaniu 2 lub 3 – 4 800 zł, w tym:

  • dla kosztów kursu i egzaminów kategorii B – 2 100 zł,
  • dla kosztów kursu i egzaminów pozostałych kategorii – 3.500 zł,
  • dla pozostałych kosztów uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania wnioskodawcy (koszty związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem i dojazdem w okresie trwania kursu) – 800 zł,
  • dla kosztów usług tłumacza migowego – 500 zł,

w Zadaniu 4 – 4.000 zł;

Obszar B:

w Zadaniu 1:

  • dla osoby niewidomej – 9.000 zł, oraz na urządzenia brajlowskie 15.000 zł, łącznie: 24.000zł.
  • dla pozostałych osób z dysfunkcją narządu wzroku – 9.000 zł,
  • dla osoby z dysfunkcją obu kończyn górnych – 7.000 zł,

w Zadaniu 2:

  • dla osoby głuchoniewidomej – 4.000 zł,
  • dla osoby z dysfunkcją narządu słuchu – 3.000 zł,
  • dla pozostałych adresatów obszaru – 2.000 zł,

z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w indywidualnych przypadkach, maksymalnie o 100%, wyłącznie w przypadku, gdy poziom dysfunkcji narządu wzroku lub słuchu wymaga zwiększenia liczby godzin szkolenia,

w Zadaniu 3 – 7.500 zł,

w Zadaniu 4 – 4.000 zł,

w Zadaniu 5 – 1.500 zł;

Obszar C:

w Zadaniu 1 - 10.000 zł., z możliwością zwiększenia po rekomendacji eksperta PFRON do 25.000 zł.

w Zadaniu 2 – 3.500 zł,

w Zadaniu 3 dla protezy na III poziomie jakości, przy amputacji:

  • w zakresie ręki – 12.000 zł,
  • przedramienia – 26.000 zł,
  • ramienia lub wyłuszczeniu w stawie barkowym – 30.000 zł,
  • na poziomie podudzia – 18.000 zł,
  • na wysokości uda (także przez staw kolanowy) – 25.000 zł,
  • uda lub wyłuszczeniu w stawie biodrowym – 30.000 zł,

z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w wyjątkowych przypadkach i wyłącznie wtedy, gdy celowość zwiększenia jakości protezy do poziomu IV (dla zdolności do pracy wnioskodawcy), zostanie zarekomendowana przez eksperta PFRON,

w Zadaniu 4 – do 30% kwot, o których mowa w Zadaniu 3,

w Zadaniu 1, 3 i 4 dla refundacji kosztów dojazdu beneficjenta programu na spotkanie z ekspertem PFRON lub kosztów dojazdu eksperta PFRON na spotkanie z beneficjentem programu – w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł,

w Zadaniu 5 – 7.500 zł;

Obszar D – 300 zł miesięcznie – tytułem kosztów opieki nad jedną (każdą) osobą zależną.

W ramach  MODUŁU II  kwota dofinansowania poniesionych kosztów nauki, dotyczących semestru/półrocza objętego dofinansowaniem, wynosi w przypadku:

  1. dodatku na pokrycie kosztów kształcenia – do 1.500 zł,
  2. dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – do 4.000 zł,
  3. opłaty za naukę (czesne) – równowartość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) – niezależnie od daty poniesienia kosztów, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 4.000 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

W przypadku, gdy wnioskodawca w module II jednocześnie pobiera naukę w ramach dwóch i więcej form kształcenia na poziomie wyższym (kierunków studiów), kwota dofinansowania opłaty za naukę (czesne), może być zwiększona o równowartość połowy kosztów czesnego na kolejnym/kolejnych kierunkach nauki, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 2.000 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia, o którym mowa powyżej, może być zwiększony, nie więcej niż o:

  1. 700 zł – w przypadku, który określi realizator programu,
  2. 500 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,
  3. 300 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca posiada aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny,
  4. 300 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca pobiera naukę jednocześnie na dwóch (lub więcej) kierunkach studiów/nauki,
  5. 200 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca studiuje w przyspieszonym trybie,
  6. 300 zł – w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba poszkodowana w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych,
  7. 300 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca korzysta z usług tłumacza języka migowego'
  8. 800 zł. - w przypadku, gdy wnioskodawca posiada podpis elektroniczny/profil zaufany i złoży wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w systemie SOW,
  9. 500 zł. - w przypadku, gdy wnioskodawca w poprzednim semestrze pobierał lub aktualnie pobiera naukę w formie zdalnej (w związku z pandemią).

Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia, o którym mowa powyżej nie przysługuje w przypadku, gdy wnioskodawca zmieniając kierunek lub szkołę/uczelnię w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobiera naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu.

Pomoc w module II w formie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, o którym mowa powyżej, ma charakter progresywny i motywacyjny.

Wysokość dodatku dla każdego wnioskodawcy jest uzależniona od jego postępów w nauce i wynosi:

  1. do 50% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym, w przypadku form kształcenia trwających jeden rok – do 75% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku;
  2. do 75% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym;
  3. do 100% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym, przy czym studenci studiów II stopnia i uczestnicy studiów doktoranckich mogą otrzymać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.

Przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy dofinansowania.

Przekazanie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia następuje po zawarciu umowy dofinansowania i przekazaniu realizatorowi programu informacji o zaliczeniu przez wnioskodawcę semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że wnioskodawca uczęszczał na zajęcia, objęte planem/programem studiów/nauki.

Decyzję o wysokości pomocy dla wnioskodawcy podejmuje realizator programu – PCPR w Augustowie, który ustala własne sposoby różnicowania wysokości dofinansowania.

UDZIAŁ WŁASNY

Udział własny wnioskodawcy jest wymagany w poniższych zadaniach:

  1. w module I wynosi co najmniej:
  • 10% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru B – Zadania: 1, 3, 4 i 5, Obszaru C –Zadania: 1, 3 i  4,
  • 15% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru A – Zadania: 1 i 4 oraz Obszaru D,
  • 25% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru A – Zadania: 2 i 3, Obszaru C - Zadanie 5.
  1. b. w module II – w zakresie kosztów czesnego:
  • 15% wartości czesnego – w przypadku zatrudnionych beneficjentów programu, którzy korzystają z pomocy w ramach jednej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku),
  • 65% wartości czesnego – w przypadku zatrudnionych beneficjentów programu, którzy jednocześnie korzystają z pomocy w ramach więcej niż jednej formy kształcenia na poziomie wyższym (więcej niż jeden kierunek) – warunek dotyczy drugiej i kolejnych form kształcenia na poziomie wyższym (drugiego i kolejnych kierunków).

Z obowiązku wniesienia ww. udziału własnego w module II zwolniony jest wnioskodawca, gdy wysokość jego przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Środki finansowe stanowiące udział własny wnioskodawcy mogą pochodzić z różnych źródeł, jednak nie mogą pochodzić ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

TERMINY PRZYJMOWANIA WNIOSKÓW:

Moduł I:

  • 01.03.2022 r. - 31.08.2022 r.

Moduł II:

  • 01.03.2022 r. - 31.03.2022 r. – termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach roku szkolonego/akademickiego 2021/2022,
  • do 10.10.2022 r. – termin zakończenia przyjmowania w 2022 roku wniosków o dofinansowanie w ramach roku szkolnego/akademickiego 2022/2023.

Druki wniosków pilotażowego programu "Aktywny samorząd" dostępne w dedykowanym systemie SOW oraz w siedzibie PCPR w Augustowie, ul. Młyńska 52.

Nazwa

Zespół Finansowy, Administracji i Kadr

Główny księgowy
Kontakt tel. 87 643 20 71 wew. 22, pokój 14, I piętro
Opis

planowanie i realizacja budżetu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie,

prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej Centrum,

prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej budżetu PFRON w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej,

obsługa finansowo - księgowa Rodzinnego Domu Dziecka w Augustowie,

realizacja zadań księgowo — finansowych związanych z realizacją ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,

sprawy organizacyjne i kadrowe,

obsługa kancelaryjna.

Udostępniający: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie

Data wytworzenia: 2017-10-02

Wprowadzający: Barbara Mydlińska

Data modyfikacji: 2022-05-30

Opublikował: Barbara Mydlińska

Data publikacji: 2017-11-03